فروش لیفتراک
نوشته شده توسط : atiemoeini

قرارداد خرید لیفتراک به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا محسوب می‌شود. لیفتراک دستگاه کوچک و پر کاربردی است که برای جابه جایی و بالا بردن بار به کار می‌رود. امروزه لیفتراک‌های خودران نیز طراحی و ساخته می‌شود که اغلب با استفاده از حس‌گرهای لیزری و دوربین‌ها هدایت می‌شوند.

توجه به بیمه لیفتراک قبل از تنظیم قرارداد خرید آن

لیفتراک مثل تمام ماشین آلات صنعتی لازم است که تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. در صورت بروز حادثه، تمام خسارت‌های وارد شده بر بدنه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، تحت پوشش قرار می‌گیرد. مدت این بیمه حداکثر یک سال است که می‌تواند به درخواست بیمه گزار تمدید شود. نکته قابل توجه این است که محدوده پوشش این ماشین آلات صنعتی که لیفتراک را هم شامل می‌شود، فقط در محل اجرای پروژه ها و مکان فعالیت آن‌ها است.

قبل از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک به چه مواردی توجه کنم؟

قبل از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک و خرید این دستگاه باید موارد استفاده از آن را در نظر بگیریم. زیرا هر کدام از آن‌ها کارآیی متفاوتی دارند. برای مثال: اگر کارخانه‌ای که متقاضی خرید لیفتراک است، دارای قسمت‌های ناهموار است، بهتر است لیفتراک مخصوص مناطق ناهموار را خریداری کند، زیرا این لیفتراک به راحتی از این ناهمواری‌ها عبور می‌کند. پیش از نوشتن نمونه قولنامه لیفتراک و اقدام برای خرید این دستگاه، باید در نظر داشت که لیفتراک دیزلی (گازوییل) پر سر و صدا است، اما در محیط‌های باز قابل استفاده خواهد بود ولی لیفتراک برقی (باطری) بدون آلودگی و هرگونه سر و صدا است اما در محیط باز و جاهایی که برق ندارند ممکن است با مشکل مواجه شود. همچنین لازم است به لاستیک لیفتراک و عاج آن توجه شود که ساییدگی آن یکنواخت باشد، در غیر این صورت به این معناست که مشکل اساسی دارد.

لزوم مراجعه به کارشناس پیش از تنظیم نمونه قرارداد فروش لیفتراک

از آنجایی که لیفتراک کارایی بسیار زیادی دارد، لیفتراک دست دوم و کارکرده هم طرفداران خود را دارد. زیرا افراد با پرداخت هزینه کمتر نسبت به لیفتراک نو، صاحب این دستگاه ضروری برای صنعت و راهسازی می‌شوند. اما نکته مهم و قابل توجه این است که قبل از تنظیم نمونه قرارداد فروش لیفتراک ، حتما به یک کارشناس با تجربه یا تعمیر کار حرفه‌ای لیفتراک مراجعه شود. برای مثال: ممکن است فرد قطعات ظاهری را رنگ یا تعمیر کند که این موضوع سبب شود لیفتراک، ظاهری سالم داشته باشد، ولی در واقع انتظارات خریدار را برآورده نکند که این امر جز با نظر کارشناس فنی قابل تشخیص نیست.

از آنجایی که موضوع نمونه قرارداد فروش لیفتراک یک موضوع تخصصی است باید با فردی که آشنایی لازم با هر نوع لیفتراک وتعمیر و کارایی متفاوت آن دارد مشورت شود زیرا دستگاه مناسب برای کارخانه‌ای با فضای باز و ناهموار با لیفتراک مخصوص کارخانه کوچک و هموار متفاوت است. همچنین لیفتراک مناسب برای آب و هوای گرمسیر با سردسیر متفاوت است و همه این موارد با مراجعه به یک کارشناس آگاه برای فرد روشن می‌شود.

قولنامه فروش لیفتراک چه نوع قراردادی است؟

قولنامه فروش لیفتراک یک قرارداد بیع است. این قرارداد، یک قرارداد معین و لازم است، یعنی طرفین نمی‌توانند آن ‌را جز در موارد محدودی بر هم بزنند. قولنامه فروش لیفتراک یک قرارداد معوض است، زیرا هر کدام از فروشنده و خریدار در مقابل مالی که به دیگری پرداخت می­کند مالی به دست می­آورد.

نمونه قرارداد خرید لیفتراک از نگاه قانون

مطابق ماده 34 آیین نامه ایمنی ماشین‌های لیفتراک، ضروری است که این ماشین یک سری تجهیزات مانند آژیر، اتاقک ایمن راننده، چراغ هشدار دهنده، تجهیزات کنترلی و… داشته باشد که این موارد از ملزومات یک لیفتراک است. پس بهتر است در هنگام خرید لیفتراک به این موارد توجه شود. مطابق این ماده، لیفتراکی که موضوع نمونه قرارداد خرید لیفتراک است، باید این موارد را داشته باشد.

با توجه به ماده 41 آیین نامه ایمنی ماشین‌های لیفتراک، تعمیرات و جوشکاری بر روی بدنه، شاخک‌ها و ملحقات به منظور از بین بردن ترک‌ها وفرسودگی‌های سطحی ممنوع است و درصورت نیاز فقط با نظارت شرکت سازنده مجاز است. پس قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید لیفتراک باید دقت شود که بر روی بدنه و شاخک‌های لیفتراک آثار جوش تعمیر نباشد.

باتوجه به ماده 57 این آیین نامه، مشخصات فنی لیفتراک بر روی یک لوح فلزی نوشته شده و این لوح به بدنه لیفتراک نصب شده است. بهتر است قبل از تنظیم نمونه قرارداد خرید لیفتراک به این لوح توجه شود.

مطابق ماده 376 قانون مدنی اگر فروشنده در تحویل مبیع (لیفتراک) تاخیر کند یا خریدار در پرداخت مبلغ تاخیر کند کسی که تاخیر کرده اجبار به انجام تعهد می‌شود.

تعهدات طرفین

در این بخش از متن قرارداد، دو طرف شروط مورد توافق خود را می‌نویسند. در قسمت تعهدات طرفین، تاریخ و مکان تحویل لیفتراک نوشته می‌شود. در صورتی که تمام مبلغ مورد توافق پرداخت نشده باشد، زمان پرداخت باقی مانده مبلغ و اقساط پرداخت هم نوشته می‌شود.

در خصوص مالیات و عوارض لیفتراک، باید توجه شود که پرداخت این موارد تا قبل از تحویل آن به خریدار، به عهده فروشنده است.

هردو طرف باید تمام شروط مورد توافق فروش لیفتراک را در این قسمت بنویسند تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود بیاید پیشگیری شود.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: